Så använder du mål och kanaler i Google Analytics

Mål och kanaler i Analytics - det är easy peasy

Så här använder du mål och kanaler för att få ut den fulla potentialen av Google Analytics. Utan uppsatta mål för trafiken på din webbplats kommer du inte veta om du lyckas eller inte med det webbplatsen är till för.

Google Analytics Skapa ett mål


De goda nyheterna är att det är lätt att ställa in mål i Google Analytics som gör att du får en bild av hur användarna beter sig på din webbplats.

Det kan verka svårare än vad det är faktiskt är att skapa mål i Analytics.  I det här blogginlägget kommer jag att berätta hur man ställer in mål för en webbplats. Om du vill bli bättre på att mäta och utvärdera dina besökares aktivitet så läs vidare. Vi kommer att gå igenom följande punkter:

1. Mål och kanaler

2. Mål som är meningsfulla

3. Hur man ställer in mål

4. Olika sorters mål

5. Hur man definierar en anpassad kanal

6. Vad är kanaler och målflöden till för

1. Mål och kanaler

Vad är då definitionen på ett mål (eng. goal) respektive kanal (eng. funnel)? 

Mål är ett sätt att spåra besökare enligt kriterier som du definierat. Låter det abstrakt? Det innebär att man mäter frekvensen (antalet gånger) som besökare gör en viss sak. Exempelvis kan det vara att man räknar hur många gånger besökare besöker sidan: /kontakta-oss. När någon laddar in sidan registreras det i Analytics som att det målet slutförts.
Kanal är ett extra steg som kan läggas till när du bestämmer ett mål. Kanalen är den väg som användarna använder innan de kommer till målet. Exempelvis är det när en användare kommer till /kontakta-oss via en länk på startsidan.  I ett sådant fall är kanalen startsida -> kontakt. Ett annat exempel kan vara när en användare börjar på startsidan och sedan kommer till kontaktsidan från sidan /våra-tjanster. I det exemplet är kanalen: startsida -> våra tjänster -> kontakt
Väljer man att använda kanaler utesluter man på samma gång andra vägar från att räknas vid slutförande av målet. I exemplet med kontaktsidan, skulle besökare som kommer till /kontakta-oss utan att ha följt exakt de steg vi bestämt inte räknas in i underlaget för hur många som slutfört målet. De har inte följt målets kanal.

Man kan ställa in flera kanaler till ett mål, men ganska snabbt riskerar det att bli oöverskådligt. Därför är det bäst att bestämma sig för att endast spåra en eller två kanaler om man använder kanaler. Ett exempel på när kanaler gör nytta är t ex när du vill mäta om en besökare laddar ner ett visst produktblad från en länk på en sida som som listar alla produktblad (/vara-produktblad) eller en länk på en produktsida (/produkter/alfabeta-produkten).

2. Mål som är meningsfulla

Nu vet du vad mål är och hur de används. Grattis! Vi öppnar nu Analytics och provar några grundläggande exempel. Analytics är ett fantastiskt verktyg och Google lägger stora resurser på det, men vissa delar hinner inte alltid få den kärlek som man kanske skulle önska. En detalj som inte är perfekt är att det inte går att radera ett mål när det väl har skapats. Du kan stänga av mål eller byta namn på dem, men de finns kvar i listan över mål när de en gång skapats.

Innan du börjar skapa en massa mål, bör du tänka igenom vad det är du vill mäta. Frågor som det är bra att ställa sig är följande:

  • Vad är viktigast att mäta? 
  • Mäter du för att få en allmän bild av användarnas beteende eller ska uppgifterna användas för att kunna göra förändringar av hur användarna navigerar på webbplatsen?
  • När besökarna har kommit till din webbplats, hur förväntar du dig att de ska bete sig? 
  • Vad ska besökarna göra för att webbplatsen ska ha åstadkommit det som du byggt den för? Är syftet att besökaren genomför ett köp? Att besökaren tillbringar lång tid på webbplatsen? Att besökaren prenumererar på ditt nyhetsbrev? Att de besöker fler än 7 sidor?

Redan innan du sätter upp mål kan de här frågorna väcka tankar hos dig om hur webbplatsens organisation och design kan ändras för att uppnå målen snabbare och enklare.

När du skapar ditt första mål behöver du inte bry dig om att det inte kommer att gå att ta bort. Du kan när som helst att ändra inställningar för målet, döpa om det eller avaktivera det.

3. Hur man ställer in mål

Börja med att logga in på ditt Analytics konto och leta sedan upp den webbegendom och det dataurval som du vill lägga till mål för. I allmänhet är webbegendomen döpt efter din domän och dataurvalet, som är själva vyn med statistiken, heter något i stil med "Unfiltered data". Överst i den övergripande menyn (Hem, Rapporter, Anpassning, Administratör) väljer du Administratör och sedan Mål. Skapa ett mål genom att klicka på skapa mål.




4. Olika sorters mål

Efter att du klickat på skapa mål får du upp ett formulär med olika inställningar. Det första man gör är att ge målet ett namn. Använd ett tydligt och logiskt namn så att du lätt kan förstå vad målet mäter genom att se namnet. Det underlättar både för dig själv och för andra, om du delar statistiken med någon annan.



Härnäst väljer du vilken måltyp som ska användas. Här är en lista som beskriver de olika måltyperna. (Vill du läsa mer finns Google Analytics hjälpavsnitt för Måltyper.)

Mål (URL Destination)

Mål, som i svensk översättning är lite förvirrande, är den vanligaste måltypen. På engelska heter detta URL Destination vilket är tydligare. Målet mäter den URL (webbadress) som målet gäller. Du mäter alltså helt enkelt när en besökare har kommit till en bestämd sida på webbplatsen. 

Du använder inte hela webbadressen, exempelvis www.hemsida.se/kontakta-oss.html, utan den del av adressen som kommer efter domänen. Det kallas URI och i exemplet är det kontakta-oss. Vill du mäta hur många besök (visningar) sidan www.hemsida.se/kontakta-oss.html får, utelämnar du alltså grunddomänen och anger endast kontakta-oss.html.




När du klickar på knappen Nästa steg öppnas en ny avdelning i formuläret. Här väljer du med vilken metod målet ska utvärderas. Det finns tre sätt att "pröva" målet: Lika med, Börjar med och Reguljärt uttryck.

Lika med innebär att den webbadress besökaren kommer till måste vara exakt det du anger. Det betyder att det inte får förekomma några extra tecken efter adressen. En webbadress som kontakta-oss.html?hl=sv&locale=se räknas därför inte om det är kontakta-oss.html som du skriver in i målet.

Börjar med är en mer tillåtande metod. Alla webbadresser som börjar med den text du anger är giltiga och Analytics bryr sig inte om vilka tecken som finns efter adressen. Både kontakta-oss.html och kontakta-oss.html?hl=sv&locale=se innebär att målet uppfylls. Att välja börjar med är bra om besökaren kommer från länkar i t ex Gmail, Twitter eller MailChimp. Sådana länkar har ofta har extra metadata (parametrar) i slutet av webbadresserna. Det är också bra om din webbplats är byggd med ett CMS som lägger till extra metadata i adresserna.
Reguljärt uttryck kräver i allmänhet att du har viss programmeringsvana. Förenklat kan man säga att reguljära uttryck innebär att du kan använda specialtecken för att matcha eller hämta delar av texten. Vill du t ex mäta antalet besökare som klickar sig vidare till en sida som använder ordet tips i adressen skulle du kunna skriva: .*tips[^/]*html$ och mäta både /blog/10-tips-for-hemmabyggare.html och /tipsa-dina-vanner-om-ny-veranda.html. Google Analytics hjälpsidor innehåller en bra förklaring till hur reguljära uttryck fungerar.

Tid

Det är ibland intressant att spåra hur långa besöken är. Om man vill ta reda på om besökarna tittar på ett filmklipp som varar mer än ett par minuter eller om besökarna läser långa texter.
För måltypen tid anger man det antal timmar, minuter eller sekunder som ska avgöra om besökaren slutför målet.

Sidor/skärmar per besök

Du kan även mäta antalet sidor per besök. Google mäter hur många sidor besökarna besöker och målet räknas som slutört när fler (eller färre) sidor än det angivna antalet har besökts.

Händelse

Vill du mäta särskilda händelser, t ex en ladda ner-knapp för en PDF eller när någon trycker på play för en film, använder du händelse som måltyp. Det finns fyra fält att ställa in: Kategori (t ex Video), Åtgärd (t ex Spela), Etikett (t ex 'Så monterar du tackräcket Excelsior Pro') och Värde (t ex en tidsmarkering vid 0 eller 63 sekunder). Ställa in en eller flera av de här fälten. Värdena är till för att det ska bli lättare att tolka statistiken senare.




När du använder händelser behöver du lägga in en särskild spårnings-kod i sidans HTML-kod. Så här kan exempelvis en play-länk se ut:

<a href="#" onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'Filmer', 'Play', 'Instruktionsfilm montera karburatorfläkt']);">Se instruktionsfilmen</a>



5. Hur man definierar en anpassad kanal

Nu kan du allt om mål eller hur? Då är dags att undersöka hur kanaler funkar. Kanaler skulle man kanske kunna kalla något i stil med "väg till målet" och kan bara användas tillsammans med måltypen Mål (eng. URL Destination). Du kan alltså inte ha kanaler för mål som mäter antal visade sidor eller tid på webbplatsen.

Kanaler används för att bestämma en specifik väg som besökarna ska använda. Om målet är att besökaren besöker en viss sida (som t ex kontakta-oss.html) räknas målet som slutfört när besökaren besöker sidan. Men om man lägger till en kanal är målet endast uppfyllt när besökaren kommit till sidan enligt den väg som kanaler anger. Ett besök på målsidan som inte följer kanalen räknas alltså inte som ett slutfört mål.





(Bildkälla: www.analytics-ninja.com)


Ett typiskt exempel på när kanaler används är en varukorg->till kassan på en e-handelsplats. Användarna följer stegen för att gå till kassan och gör sin beställning enligt en viss föregiven ordning: 
  • granska innehållet i varukorgen 
  • gör beställning
  • ange leveransadress 
  • gör betalning
  • bekräftelse efter fullbordat köp

Att fylla i adresser för kanaler kan vara komplicerat och det behövs oftast reguljära uttryck (regex) för att spåra en serie sidor i en kanal. Du kan ha upp till tio steg i en kanal. 
Om du tycker att kanaler känns komplicerat, så kom ihåg att det är ett tillval. Du kan med gott samvete skippa dem om de inte behövs för att du ska få ut den information du behöver ur Analytics.

6. Vad är kanaler och målflöden till för

Mål är till för att kunna mäta nyckelhändelser och på det sättet avgöra om en webbplats gör bra ifrån sig på de punkter du vill att den ska göra det. 

Använder du kanaler är du i allmänhet ute efter att kartlägga komplicerade mönster. En anledning till att att göra en sådan kartläggning av besökarnas vägar är om man ska strömlinjeforma konverteringsprocessen. Om det finns en skillnad mellan den väg du planerat för besökarna och den de väg de använder är det värdefull information och kan föranleda dig att anpassa din plan.

Vilka mål som man bör ställa in skiftar förstås från webbplats till webbplats. Ditt syfte är kanske att få besökare att anmäla sig till ett nyhetsbrev? Eller vill du att de ska skicka in ett kontaktformulär? Båda dessa handlingar följs av bekräftelsesidor ("tack för ditt meddelande / anmälan") som du kan mäta.

Kanaler använder du när ditt mål förutsätter att användaren följer en föregiven väg till målet. Har din webbplats bara har ett par hundra besök i veckan, är datamängden antagligen för liten för att du ska kunna skönja några mönster och dra några slutsatser av kanaler. 

Kanaler är utmärkta när du vill testa de vägar som besökarna tar för att slutföra målet. Du kan t ex skapa två identiska mål med olika kanaler. Då kan du mäta antalet slutförda mål via en kanal (A) och antalet slutförada mål via en annan kanal (B) och dra slutsater av den kunskapen. Det ger dig ett underlag för att göra nödvändiga förändringar av användargränssnittet och webbdesignen.

Fortsätt mäta och förbättra

När du börjar använda mål och kanaler är det lätt att bli förvirrad av alla nya begrepp. Men ge inte ge upp. Fortsätt att prova dig fram. Med tiden kommer det att klarna. Med mål och kanaler finns värdefull information att hämta om dina besökares beteende . Inte minst hjälper det dig att göra kontinuerliga förbättringar av designen och gränssnittet så att webbplatsen blir effektivare och bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.