Checklista för sökmotoroptimering

5 punkter att checka av för att sökmotoroptimera din webbplats.

Här är en checklista på fem steg för dig som vill sökmotoroptimera din webbplats.

1. Inlänkar

En av de viktigaste faktorerna för att få bra ranking hos sökmotorer som Google och Bing är det antal länkar som går från andra webbplatser till din webbplats. Tidigare har detta varit ett grovt och blint verktyg som missbrukats med spammiga länkar, bl a i så kallade bloggnätverk, men numera gör Googles algoritmer en värdering av länkarnas kvalitet och värde. "Dåliga" länkar kan t o m skada din webbplats, så när du försöker bygga länkar till din webbplats gör det med kvalitet i åtanke. 
  • Undersök vilka inlänkar dina konkurrenter använder och försök att dra slutsater av det. För att se vilka inlänkar en webbplats har finns det flera olika konkurrerande tjänster. En av de mer etablerade och populära är https://ahrefs.com. Det är en betaltjänst om du vill ha tillgång till all information, men med deras gratistjänst kan man komma en bit på vägen. Du får göra tre sökningar per dygn och ser 10 resultat för varje kategori.
  • Ett sätt att skapa länkar är att göra inlägg eller gästkommentarer i diskussionsforum på webbplatser med hög ranking inom den nisch (det ämne, de sökord) som vill lyckas inom. Gör detta med urskiljning och se till att de kommentarer du gör är relevanta för diskussionen och tillför något av värde.
  • Använd sociala medier, som Facebook, LinkedIn och Google Plus. Det generar länkar till din webbplats förutsatt att du konfigurerar din profil i respektive nätverk så att den innehåller en länk till din webbplats. 
  • Se till att du blir länkad till där du finns omnämnd. Detta kan t ex gälla om någon nämner dig som sponsor, samarbetspartner etc. Det gäller även om du omnämns i löpande text i tidningsartiklar och dylikt. 

2. Lägg in din Googleplus-profil som avsändare

Om din webbplats är kopplad till GooglePlus har det en positiv inverkan på din ranking i sökresultaten.
Skapa Google+ profiler för alla skribenter på din webbplats.
Se till att texterna har en publisher och författare med Google+ profil. Det anger du genom meta-taggarna author och publisher.

3. Använd canonical-adresser

  • Canonical-url är en metatag som anger den URL (webbadress) som ska gälla för en sida om det finns flera adresser för att nå samma innehåll. I den artikeln på moz.com kan du läsa om canonical och dess betydelse vid SEO.
  • Detta underlättar för sökmotorerna och förbättrar din ranking, ur ett sökmotorperspektiv är det nämligen dåligt med "dublettinnehåll". 
  • Gör permanenta ompekningar (301) till canonical-länken för innehåll som bytt adress.

4. Microdata

Microdata är HTML-taggar som berättar för sökmotorerna vad sidan handlar om, vilket innebär mer uttömmande och informationsrika sökresultat. Detta in sin tur innebär bättre ranking eftersom sökmotorerna försöker ge så bra och precisa resultat som möjligt. Använd Googles utmärkta verktyg för uppmärkning. Det finns här https://www.google.com/webmasters/markup-helper/?hl=sv

5. Responsiv design

  • Responsiv design innebär att din webbplats anpassar layouten efter den enhet (och skärmstorlek) som används. Google tar hänsyn till detta vid rankingen. 
  • Samma HTML-kod används för mobil, platta och dator, vilket koncentrar länkar och trafik .
  • Det blir enklare för användarna att använda dela och länka till innehållet.
Punkterna ovan är hämtade från ett blogginlägg hos webbyrån Popolo i Malmö där jag jobbar. Där kan du också läsa skräddarsydda tips om sökmotoroptimering för Drupal.

Källa:

Checklista för Drupal SEO:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.