Att komma igång med Google Analytics

Skapa ett konto och hämta spårningskoden

Det finns många tutorials på nätet som handlar om hur man installerar Google Analytics, bl a en från teamet bakom Google Analytics.

De är i allmänhet skrivna för att passa olika sorters användare: från fritidsbloggare till tekniskt avancerade webmasters. Men det finns en del fallgropar, som kräver extra förklaring – eller om man så vill – missade möjligheter som behöver ges mer uppmärksamhet.

Google Analytics är ett verktyg med obegränsade möjligheter, men du behöver organisera ditt konto på ett bra sätt för att att verkligen få de svar du söker. Det du vill få ut av Google Analytics är mer än bara statistik över trafiken eller hur? Du vill få en djupare kunskap om hur folk kommer till webbplatsen och hur de interagerar med innehållet. Du vill ta reda på varför de kommer och vad du kan göra för att ge dem ett större utbyte av besöket och konvertera dem i högre omfattning.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom hur du skapar ett konto på Google Analytics och lägger in den kodsnutt som behövs för att köra Analytics. Vi kommer både att gå igenom hur du aktiverar Analytics på "vanliga" webbsidor (med statisk HTML) och hur du lägger in koden om din webbplats körs med ett CMS som Drupal eller WordPress.


Så skapar du ett Google Analytics-konto

Till att börja med går du igenom stegen för att skapa ett konto på analytics startsida: google.com/intl/sv/analytics/

Om du inte har ett google-konto sedan tidigare, skapar du ett. Skapa sedan ett nytt Analytics-konto.



Det första val du ställs inför är om du ska använda Universal Analytics eller Klassisk Analytics. Välj Universal Analytics eftersom det är den senaste generationen av Analytics som Google håller på att fasa in. Klassisk Analytics kommer inte att finnas kvar som valmöjlighet framöver. Universal innehåller den senaste tekniken och har fokus på att spåra kunder framför att räkna sidvisningar.

Du kommer sedan att bli ombedd att välja ett namn på kontot, fylla i webbplatsens adress, ange bransch och tidszon. När du är fyllt i uppgifterna klickar du på den blå knappen "Få spårings-id".



Nu får du ett spårnings-id, som er ut så här:


Den här kodsnutten ska läggas in på varje sida som du vill spåra med Google Analytics. Din är antingen:
  1. Gjord med ett CMS (Content Management System), som t ex Drupal eller WordPress.
  2. Inte gjord med ett CMS, utan består av "vanliga" HTML-sidor (t ex HTML-sidor från DreamWeaver).
Hoppa vidare i texten till den del som gäller för dig.

Så här lägger du in spårningskoden om du har ett CMS

I den här artikeln kommer jag att ge exempel på hur du lägger in spårningskoden i Drupal och WordPress.

Drupal
Om du använder Drupal laddar du ner och installerar modulen Google Analytics från drupal.org/project/google_analytics


Efter att du aktiverat modulen är allt du behöver göra att klistra in webbspårnings-id:et i rutan för Web Property ID och sedan spara inställningen. Färdigt!

WordPress
Om du använder wordpress väljer du menyn Appearance och sedan Editor. Välj att redigera filen header.php och lägg till spårningskoden precis före den avslutande </head>-taggen. Färdigt!


Om du vill går det också att lägga till koden med hjälp av plugins till Wordpress. Exempel på sådana är:
Simple Google Analytics, Google Analytics for WordPress, HeadSpace2

Lägga in spårningskoden på statiska HTML-sidor utan ett CMS

I vissa situationer kan det hända att din webbplats består av "vanliga" HTML-sidor som inte drivs av ett CMS som Drupal eller WordPress. I så fall är varje sida på webbplatsen en html-fil som ligger på din server. Då behöver du ett FTP-program för att koppla upp dig mot servern, webbhotellet eller webbkontot där filerna finns. Om du inte redan har ett FTP-program finns det många gratisprogram som t ex FileZilla som fungerar för både Windows, Mac och Linux. 
  1. Leta reda på dina inloggningsuppgifter från webbhotellet eller hostingleverantören. Inloggnigsuppgifterna består i allmänhet en ftp-adress som t ex ftp.minsida.se eller ett IP-nummer, samt användarnamn och lösenord.
  2. Logga in på servern och ladda ner de sidor som ska spåras. Förmodligen vill du spåra alla sidor som slutar på .html eller .htm. 
  3. Öppna sidorna med en editor. Det går bra med en enkel editor som t ex Anteckningar (Notepad) på Windows eller Textredigerare (TextEdit) på Mac. Har du en särskild HTML-editor använder du den. 
  4. Leta upp </head> taggen i varje dokument. Du kan använda CTRL-F (hitta) och CTRL-V (klistra in) för att klistra in koden om du behöver göra det upprepade gånger i ett antal filer. 
  5. Ladda upp filerna till webbhotellet eller servern igen.
  6. Färdigt!

Kontrollera att spårningskoden fungerar

Efter att du installerat spårningskoden återvänder du till Google Analytics för att kontrollera att Analytics upptäcker koden och att den fungerar som den ska.

Gå in på Administratör -> Spårningsinformation och kontrollera att det står "Status: Tar emot data". (Den röda markeringen i bilden är gjord av mig för att du ska se var du ska titta).

Grattis, du har nu installerat Google Analytics. Tänk på att det tar ungefär ett dygn innan du kommer att kunna se några resultat. 

Nästa steg blir att sätta upp mål för webbplatsen. Håll utkik efter nästa inlägg genom att följa bloggen på Google Plus. 

Tyckte du att det här inlägget var bra? Låt mig veta genom en kommentar i kommentarsfältet.

Har du frågor eller tycker att någonting är otydligt? Låt mig få veta det också. 
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.