Nio fördelar med e-postmarknadsföring

Om man använder e-postkampanjer och nyhetsbrev på rätt sätt så är det ett kraftfullt vektyg som kan skapa ett påtagligt värde både för den som skickar det och den som tar emot det. Men e-postmarknadsföring har i viss mån fått ett dåligt rykte och det är tyvärr inte helt oförtjänt om man tänker på all skräppost man utsätts för. Det är lätt att glömma bort alla goda exempel på lyckade, uppskattade och rentav älskade utskick som görs. För att friska upp minnet och listar vi här nio skäl till varför du ska använda e-post som marknadsföringsinstrument.


  1. E-post är kostnadseffektivt. Om man bortser från kostnaderna för copywriting och design, så är kostnaderna för produktion och utskick väsentligt lägre än för andra kanaler som t ex postala utskick. För samma kostnad som ett traditionellt brev kan du skicka ut ungefär 100 mejl.
  2. E-post bygger relationer. E-post kanske inte är den enda metoden som hjälper dig att bygga en relation till din målgrupp, men det är den minst störande. Den låter kunderna svara när det passar dem. En väl uttänkt plan för e-postmarknadsföring kan skapa och stärka kundlojaliteten.
  3. E-post är aktivt. E-postmarknadsföring skickar aktivt ut ditt budskap istället för att vänta på att kunderna ska hitta dig varje gång.
  4. E-post ger snabba resultat. Tiden mellan utskick (distribution) och mottagande för e-postkampanjer kan mätas i minuter istället för dagar. Det gör att du kan välja tidpunkten då ditt budskap levereras med större precision och att resultatet blir tydligt kort tid efter att du sätter igång din kampanj.
  5. E-post kan produceras snabbt. När du väl fått din infrastruktur på plats kan du snabbt planera och genomföra stora kommunikationsinsater till dina kunder inom loppet av någon timme. Det finns ingen annan metod för direktmarknadsföring som kan omsättas så snabbt.
  6. E-post kan innehålla länkar. Med ett enkelt klick kan en kund gå från att läsa ditt marknadsföringsbudskap till ett köp. Den här snabba en-stegs-processen är en marknadsförares dröm.
  7. E-post ger detaljerad återkoppling. E-postmarknadsföring innebär att du kan se alla detaljer om exakt vem som mottagit, öppnat och klickat. Du kan se hur många gånger mejlet öppnats, hur gånger länkar klickats, av vem, var de har befunnit sig och vilken klient (dator, mobil etc) som de använt.
  8. E-post möjliggör segmentering och målgruppsindelning. E-postmarknadsföring är agil och låter dig skapa olika varianter av ditt budskap till olika delar av din målgrupp. Du kan segmentera, dvs dela upp, målgruppen efter geografisk plats, köphistorik, kön och ålder så att du kan skräddarsy ditt budskap och öka konverteringsgraden. 
  9. E-post fungerar med andra delar i marknadsföringsmixen. E-postmarknadsföring fungerar bra som en del av en större kampanj. Andra metoder kan lätt verka störande eller påflugna, men e-post kan förbereda dina kunder inför ett bokat besök eller fungera som uppföljning, utan att störa kunden vid ett olämpligt tillfälle. 

De nio punkterna ovan har hämtat sin inspiration i Jeanne S. Jennings, The Email Marketing Kit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.